Arbetslivsmuseer

Digitalisering

Kulturarvets digitalisering pågår i hög takt och med ständig utveckling gällande metoder och verktyg. Behöver ni stärka er kompetens, eller vill ni arbeta strategiskt med digitala utveckling? Vi erbjuder resurser, rådgivning och utbildning inom digitalisering och digitisering för kulturarvsaktörer.

Här publicerar vi utvecklingsprojekt som vi initierat, för att stödja arbetslivsmuseer. Använd och inspireras. Tveka inte att höra av dig för att få konsultativ hjälp. Hör också gärna av dig med idéer för framtida utveckling.

Inspirationsseminarium och kurser

Inspirationsseminarium: Digitisering

Förvandla fysiska föremål till digitala dokument, för bevarande och spridning. Här får du tips och goda exempel. Allt från scannade dokument till drönarfotograferade utomhusmiljöer. För dig som vill bli en bra beställare, förstå de senaste möjligheterna, och hur digitisering kan samspela med er ekonomi.

Nästa kurstillfälle:
22 oktober, kl 10-12. Webbinarium
Sista anmälningsdag: –

Samarbetspartners: Arbetets museum, Sveriges Hembygdsförbund och ArbetSam

Inspirationsseminarium: Praktisk AI-produktion

Kulturarv, äkta vara och utveckling – vad kan vi använda AI-verktyg till? En snabb förevisning ger inblick i hur de nya AI-verktygen kan fungera för arbetslivsmuseer.

Nästa kurstillfälle: Ett lunchseminarium
27 augusti 2024, kl 12-13. Webbinarium
Sista anmälningsdag: 26 augusti

Samarbetspartners: Arbetets museum, Sveriges Hembygdsförbund och ArbetSam

OBS! När du anmält dig kommer en bekräftelse till din e-post via ett automatiskt utskick. Titta i skräpposten om du inte hittar mejlet. Om du inte får en bekräftelse så har du inte blivit anmäld. Försök igen eller kontakta oss så får du hjälp.

Grundläggande samlings­förvaltning

Arbetets museum och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd (ArbetSam) har tagit fram en Excelfil för grundläggande samlingsförvaltning. Den är skapad för de arbetslivsmuseer som inte har möjlighet eller ekonomi att initiera arbete i mer kostandskrävande lösningar. Dokumentet är förberett för att registrera objekt och fotografier. Det inkluderar omfattande möjligheter att lägga till metadata och annan förvaltningsinformation, baserat på standarden SPECTRUM 5.0, som är framtagen av Riksantikvarieämbetet.

En manual följer också med, för råd och tips om hur ni kan planera och arbeta effektivt med er samlingsförvaltning. Där finns också svar på vanliga frågor.

Hör gärna av dig och du vill veta mer om samlingsförvaltning.

Senaste version 1.1.1, publicerad 14 juni 2024.

3D-scanning av miljöer

Är du intresserad av 3D-scanningsprojekt? Hör av dig, för att lära dig att bli en bra beställare.

Hävla kvarn är en av få vattendrivna kvarnar som finns kvar i Sverige. Den byggdes ursprungligen i slutet av 1800-talet och har drivits av samma familj under hela sin existens. Från början hette den Skärforsa kvarn, och låg på platsen för nuvarande Hävla bruk. Kring 1900 byggdes bruket ut och kvarnen flyttades till sin nuvarande plats. Den här kvarnen i norra Östergötlands skogar, blev prototypbjekt när vi genomförde ett 3D-scanningsprojekt under hösten 2023.

Två 3D-modeller producerades, med distinkt olika tekniker. Syftet med projektet var att förstå villkoren för hur den här typen av modeller produceras och publiceras. Modellerna finns öppet tillgängliga på webben.

3D-modell Hävla kvarn

Exteriör

Producerad via avfotografering med drönare.

Skärmdump av 3D-modell, Hävla kvarn interiör

Interiör

Producerad via laserscanner och vidföljande fotografering av inomhusytorna.

Du kan botanisera bland modellerna i Sketchfab, som är en samlingsplats för 3D-produktioner på webben. Många modeller med kulturarvstema finns, från hela världen. Du hittar enkelt till andra svenska 3D-modeller, somliga gjorda av de producenter som hjälpte oss att genomföra Hävla kvarn-projektet.

Enskild konsultation

Arbetar ni med scanning och fotografering av era samlingar? Funderar ni över digital samlingsförvaltning? Vill ni få utvecklingsbidrag för ert digitiseringsarbete? Undrar ni om AI kan hjälpa er med innehåll? Nyfiken på upphovsrätt? Kämpar ni med metadata? Kan 3D-scanning vara en spännande ny möjlighet?

Har ni frågeställningar angående digitalisering, så kontakta oss gärna.

Pelle Filipsson, arbetslivsintendent för finansieringsfrågor:
Telefon: 011 – 23 17 31
Epost: pelle.filipsson@arbetetsmuseum.se

Fördjupning

Bokomslag, Kulturarvets digitalisering

Boktips: Kulturarvets digitalisering

Henrik Summanen beskriver vilka vägar framåt som finns för Sveriges arkiv, bibliotek och museer för att fungera i ett samhälle där användarna är huvudsakligen digitala.

Från 2023 är boken släppt som CC-BY och går att ladda ner från hemsidan.

Checklistor och vägledningar för digitalt kulturarv

Här finns några vägledningar som är användbar för digital samlingsförvaltning. Vägledningarna togs fram av den tidigare samverkansplattformen Digisam.

Riksantikvarieämbetet Digitalisering

Nyhetsarkiv från Riksantikvarieämbetet, med artiklar om digitalisering.