Nato på allas läppar
Det är våren 2022. En tecknare ringer en annan för att prata om Nato. Det blir startskottet till ett upprop som ska komma att undertecknas av fler än 200 svenska tecknare och ge upphov till en helt unik bildskatt. Nu visar Arbetets museum ett urval av dessa bilder. Välkommen till "Nato på allas läppar - Tecknaruppropet i retrospektiv!"
Lena Sjöberg
”Bilden är omedelbar, det går inte att värja sig för den. Däri ligger dess stora vådlighet, men också dess potential som verktyg för politisk förändring. Vi tecknare som medverkar i uppropet har tagit den makten i egna händer.”
Karin Z. Sunvisson, satirtecknare och initiativtagare till Tecknaruppropet
Under namnet MOMENT 2022 publicerades tecknaruppropet i Aftonbladet i april samma år. Då hade 71 tecknare anslutit. I dag har över 200 tecknare skrivit under uppropet och bidragit med sina bilder på ämnet. Ett urval ur denna unika bildskatt visas nu på Arbetets museum, som i många år arbetat med att främja satirteckningens roll i det offentliga samtalet.
I utställningen finns en stor bredd av svenska tecknare representerade, bland dem några av våra mest folkkära. Tillsammans ger de sina perspektiv på frågan om den svenska alliansfriheten, Nato och kärnvapen på svensk mark. Resultatet är ett oförglömligt samtidsdokument fullt av vanvördig humor och djupaste allvar.
”Genom utställningen Nato på allas läppar delar Tecknaruppropet och Arbetets museum med sig av kunskapen om att bild är makt, att tecknad satir har betydelse i förändringsprocesser och att satir är en säkerhetsventil för ett öppet och demokratiskt samhälle.”
Niklas Cserhalmi, museichef
Om Tecknaruppropet
Tecknaruppropet startade 2022 och är idag en ideell förening som ger ut satirtidningen LARM. De har publicerat boken Tecknaruppropet mot kärnvapen och Nato (idag slutsåld) och även visat ett flertal utställningar om ämnet. I november 2023 startade Tecknaruppropet initiativet Bildbank för Palestina.
Love Antell
Detaljer från utställningen
Upptäck alla utställningar på arbetets museum
Vi samlar inte på föremål, utan på minnen och historier från arbetslivet. Människors berättelser är hjärtat i våra utställningar.