Så var det då – arbetslivsmuseer visar

Välkomna till en nostalgisk heldag för alla åldrar! Kom och träffa arbetslivsmuseer från runt om i landet som visar upp sin verksamhet i full gång. Se, lyssna, lukta, känn och testa på hur allt fungerade förr i tiden. Dessutom bjuds det på historisk modevisning kl. 14 och kl. 16. Missa inte detta!

28 september 2024
12:00 17:00
Laxholmstorget

Utomhusmässan för hela familjen

Den 28 september är det dags för Kulturnatten och då är det traditionsenligt även dags för Så var det då – arbetslivsmuseer visar på Laxholmstorget utanför museet. Här finns något att uppleva för alla sinnen med massor med roliga aktiviteter för både vuxna och barn. Kom och träffa arbetslivsmuseer från runt om i landet som visar upp sin verksamhet i full gång. Se, lyssna, lukta, känn och testa på hur allt fungerade förr i tiden. Dessutom bjuds det på historisk modevisning kl. 14 och kl. 16. Missa inte detta!

Under dagen kan du till exempel:

• Spruta vatten och kolla in en gammal brandbil med Brandkårsmuseet i Simonstorp
  • Kika på Automobilsällskapet Nyköpings körbara replika av en ångvagn från 1835
  • Prova på smide med Hults bruks smidescentrum
  • Lära dig hur skor brukade tillverkas med Skoindustrimuseet i Kumla
  • Hälsa på Drakel från Flygvapenmuseum
  • Gå på historiska modevisningar med Fashion Through Herstory kl. 14 och kl. 16

Fri entré – allt är kostnadsfritt!

De historiska modevisningarna är sammanställda av Åsa Petersson som driver ”Fashion Through Herstory”, ett företag där hon syr upp historiska dräkter från medeltiden till idag.

Evenemanget genomförs i samarbete med Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd (ArbetSam) och med stöd av Arbetets museums vänförening.

Vill du vara säker på att inte missa något som är på gång?

På Arbetets museum är det alltid något på gång. Vi anordnar spännande programaktiviteter året runt, för alla åldrar. Upptäck våra evenemang eller följ oss på sociala medier!