Välkommen på prisutdelning!

Meli Petersson Ellafi, Anders Alm och Charlotta Hammar tar hem årets Dokumentärfotopris. ”Det här är dokumentärfoto när det är som bäst”, säger Johanna Haverlind, utställningschef på Arbetets museum. Anmälan sker till program@arbetetsmuseum.se senast 14 oktober.

18 oktober 2024

Dokumentärfotopriset 2024

För tjugotredje året i rad delar Arbetets museum ut Dokumentärfotopriset för bildverksamhet med dokumentär inriktning, ett stipendium som har instiftats för att uppmärksamma dokumentärfotografi och stimulera samtidsdokumentation.

Stipendiet delas ut till fotografer som visat ett socialt engagemang och genom sitt arbete tänjt gränser, såväl tekniskt som formmässigt och ämnesmässigt. Ytterligare kriterier är att pristagarna utmärkt sig genom långsiktigt konsekvent arbete, att de bidragit med inspiration till andra fotografer samt agerat opinionsbildande och aktivt fört ut sitt arbete, exempelvis genom publicering, utställningar, undervisning och liknande.

Vill du komma på prisutdelningen? Skicka din anmälan till program@arbetetsmuseum.se.
OSA senast 14 oktober.

Läs mer om dokumentärfotopriset här

Program för dagen

13:00 | Välkomnande & prisutdelning
Museidirektör Niklas Cserhalmi hälsar välkommen.
Fredrik Hedlund, förbundsrektor på Sensus och representant för arbetets museums styrelse, delar ut priserna.

13:30 – 15:00 | Presentationer av årets pristagare
Moderator: Pelle Kronestedt, fotograf, konstnär och universitetslektor i fotografi vid HDK-Valand, Göteborgs universitet.

13:30 | Meli Petersson Ellafi
14:00 | Anders Alm
14:30 | Charlotta Hammar

15:00 – 16:00 | Fotomingel
Träffa pristagarna och mingla med andra fotointresserade.

15:30 | SFF presenterar sin nya rapport:
”Fotografi i en ny brytningstid – en yrkesundersökning”