Vår kollega med den unika Falckblicken

Under sommaren visas utställningen ”Tanter!” med bilder av den framlidne fotografen Bernt-Ola Falck på museet. Den 27 augusti kl 14 bjuder vi in till en finissage där journalisten Åsa Christoffersson och bildjournalisten Mia Karlsvärd minns sin kollega. Åsa och Mia jobbade i många med Bernt-Ola Falck på Östgöta Correspondenten. De berättar om honom som kär […]

27 augusti 2023

Åsa och Mia jobbade i många med Bernt-Ola Falck på Östgöta Correspondenten. De berättar om honom som kär kollega och generös förebild. En noggrann yrkesman, som älskade svartvitt och linjerna i människors ansikten.

Bernt-Ola Falck (1962–2006) arbetade många år som pressfotograf, bl a för Östgöta Correspondenten i Linköping, där han sedermera också blev bildchef. Vid sidan av bildjournalistiken gjorde han en rad egna projekt och producerade flera fotoböcker och utställningar.

OM UTSTÄLLNINGEN ”TANTER!”

”Bernt-Ola sa någon gång att den svenska tanten var utrotningshotad. Nu kan en 85-åring vara lika modern som en 35-åring, har samma typ av kläder och så vidare. I tanten finns någon slags kulturhistoria, bilden berättar något om den tid som flytt och jag har märkt att mina vänner som fått se bilderna blir lyriska och börjar associera till släktingar och minnen när de ser dessa bilder.”
Ulrika Sparre, Bernt-Ola Falcks änka

Tantens värld var hemmet och familjen, och därmed har hon traditionellt ofta både osynliggjorts och hånats. Men med tiden har tanten kommit att få revansch. Idag vill vi ta fram vår inre tant och hennes ideal har blivit något eftersträvansvärt.

Under våren 2023 visar Arbetets museum utställningen Tanter! av framlidne fotografen Bernt-Ola Falck. En serie aldrig tidigare visade bilder, som med både humor och värme porträtterar en hel bukett av underbara tanter.