Vernissage och EWK-prisutdelning: Ulf Lundkvist

Välkommen på prisutdelning och vernissage! Årets EWK-pristagare Ulf Lundkvist hyllas och samtidigt öppnas hans utställning "Det är kul att hålla på", men skisser, teckningar och måleri från hans mångåriga konstnärskap.

25 november 2023
14:00

Lördag 25 november bjuds allmänheten in till dubbla festligheter på Arbetets museum. Då tar Ulf Lundkvist emot EWK-priset och inviger samtidigt sin nya separatutställning Det är kul att hålla på, med teckningar, skisser och måleri från sitt mångåriga konstnärskap.

Ulf Lundkvist föddes 1952 i Norrköping, men växte upp i Stockholms södra förorter. Han är utbildad på Konstfack och gav ut sin första bok 1977 med skolkamraten Alf Tjällskog. Sedan dess har det blivit många fler böcker. Hans figurer i serien Assar har varit ett ständigt återkommande inslag i Dagens Nyheter sedan 1990.

Numera är Ulf Lundkvist bosatt i Krokek utanför Norrköping. Ulf Lundkvist är 2023 års vinnare av EWK-priset, som delas ut av EWK-sällskapet i samarbete med Fullersta Gård och Arbetets museum.