Grupper som vill besöka utställningen behöver förboka sitt besök. För alla andra är det bara att titta in. Tänk på att barn alltid behöver ha en vuxen med sig i utställningarna. Vid bokade visningar på vardagar är utställningen stängd för allmänheten.

”Färre än hälften av gymnasieeleverna väljer yrkesprogram, trots att många branscher ropar efter kompetens. Denna mismatch på arbetsmarknaden gör kompetensförsörjningen till en av vår tids största utmaningar. Med Jobbcirkus vill vi bidra till att lösa pusslet.”

Niklas Cserhalmi, museichef på Arbetets museum

Upplev Jobbcirkus

Jobbcirkus är en utställning att uppleva! Att prova på och utforska på olika sätt. På ett lekfullt sätt ger utställningen en klarare bild av hur framtiden kan se ut och hur yrkesdrömmar kan bli verklighet.

Gör dig redo att bredda dina perspektiv!

Ett besök i Jobbcirkus bjuder in till en interaktiv resa. En resa som kan hjälpa dig som besöker den att förstå dig själv och vilka normer och värderingar som påverkar dina och andras val. Hur matchar dessa val sedan arbetsmarknaden? Vad utbildar sig ungdomar till och var finns egentligen jobben? Utställningen låter dig upptäcka många yrken och branscher. Flera kommer vara jobb du inte kände till sedan tidigare men kanske kan det vara en yrkesroll i vilken du kan se dig själv i framtiden. Längst in i utställningen finns Jobblabbet där båda yngre och äldre besökare kan testa vad just de har för förmågor och matcha dem med olika yrken.

Skolgrupp? Läs mer här:

Vid gruppbesök vänder sig guidade visningar i första hand till sjunde-, åttonde- och niondeklassare som står inför gymnasievalet, men även yngre och äldre elever har stor nytta av ett besök. Genom workshops får de fundera över framtiden i en inspirerande miljö. När eleverna lämnar utställningen är vårt mål att de ska ha med sig nya idéer och konkreta verktyg för att kunna göra medvetna val.

”Det känns fantastiskt att få skapa en inspirerande och rolig miljö där unga får verktyg att navigera sina framtidsdrömmar utan prestationskrav. Gymnasievalet kan vara stressigt nog.”

Christine Mars, museipedagog på Arbetets museum

Vill du som företag vara med och utveckla Jobbcirkus?

Vi vill gärna samarbeta med näringslivet och tillsammans utveckla Jobbcirkus. Är du intresserad av att just ditt företag/organisation kan bli en del av Jobbcirkus? Kontakta utstallning@arbetetsmuseum.se för mer information.

Organisationer/företag i samverkan

Störst Ansvar: Region Östergötland, IF Metall, Kommunal, Siemens Energy, Curt Nicolin Gymnasiet (CNG)

Stort ansvar: Väderstad, Holmen Paper, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), Svenskt Näringsliv

Vill du bygga ett eget Jobbcirkus?

Förutom den nya utställningen på Arbetets museum visas Jobbcirkus även permanent i Eskilstuna, Ljungby och Köping. Är du intresserad av att bygga ett eget Jobbcirkus i din stad eller region? Kontakta utstallning@arbetetsmuseum.se för mer information.


Detaljer från utställningen

Peter Holgersson

”Fotografier är en smal skärva av tiden. De är ett försök att konservera ögonblicket, bevara sammanhanget. Kanske är våra bilder inget annat än vittnesmål, minnesbilder av samhörighet som vi kan ta fram i stunder av längtan?”

Anna Clarén

Anna Clarén hämtar sina motiv från det allra närmsta; familjen, vännerna och det liv som levs i det vardagliga. Hennes fotografier är ofta vackra men berättar om sårbarhet, smärta och känslan av otillräcklighet.

I utställningen får vi följa med in i fotografens personliga universum. Bildserierna sträcker sig över närmare tjugo år och skildrar en verklighet som många känner igen. Bilder som är bekanta och vardagliga men rymmer otaliga berättelser om att vara människa. Med hjälp av sin kamera söker Anna Clarén upp komplexiteten i frågan om vår existens som människa, partner och förälder. 

Om Anna Clarén

Anna Clarén (1972) är fotograf och konstnär som arbetar i en subjektiv dokumentär tradition. Hon debuterade 2006 med boken och utställningen Holding som samma år vann pris för bästa fotobok i Sverige. Därefter har hon gjort flertalet större fotografiska serier vilka blivit böcker och utställningar.

Anna Clarén är en av huvudlärarna på Nordens fotoskola, Biskops Arnö där hon varit med och utbildat en ny generation fotografer och bildjournalister i Sverige. 2008 tilldelades hon Arbetets museums Dokumentärfotopris.

Foto: Evelina Carborn

Detaljer från utställningen

”Även om arkivet och minnena tillhör mig, är de också en del av många andra, och många andra är en del av dem. Inga erfarenheter är helt unika, det personliga kan även vara universellt.”

Ikram Abdulkadir

I Ikram Abdulkadirs porträtt av sina systrar skildras deras starka band – familjärt, kulturellt, politiskt, geografiskt och andligt. Många av bilderna är kärleksförklaringar till systrarna men även till hennes lillebror, familjen och vännerna. Bilderna blir även en dokumentation av hennes eget liv.

I utställningen visas ett urval ur serierna; We will meet again in Paradise (2020), Do you rember the ocean, Abbayo? (2021) och Aboowe, den här är för dig (2024). I de tidigare serierna har systrarna får ta plats och i det senare får vi lära känna en lillebror. Här visas även nya bilder som inte visats tidigare. Såväl självporträtt av Ikram som foton som ger en bild av hennes familjs väg in i det svenska samhället. En dokumentation som är nödvändig för att kunna visualisera och förstå historien på andra sätt än genom enbart ord.

Om Ikram Abdulkadir

Ikram Abdulkadir (1995) har uppmärksammats för sina kärleksfulla och intima porträtt av familjemedlemmar och vänner som hon själv kan identifiera sig med; svarta, muslimska kvinnor som lever i Sverige. I hennes praktik blir bilderna ett minnesarbete och en pågående historieskrivning.

2021 tilldelades Ikram Abdulkadir Arbetets museums Dokumentärfotopris. Detta är hennes största utställning hittills.

Detaljer från utställningen

”Jag kan inte hjälpa att förundras över hur ett fotografi och några rader text kan förflytta mig till en annan plats, en annan tid och ibland även in i människors mest privata rum.”

Josefine Höijer, intendent för Dokfotosalong 2024

Alla har en berättelse som är värd att berätta. Genom Dokfotosalongen vill Arbetets museum uppmärksamma den dokumentära bilden och erbjuda en plattform för alla, oavsett om du är professionell fotograf eller amatör.

De bidrag som går vidare till salongen väljs ut av en jury bestående av representanter från Arbetets museum samt inbjudna experter. Bidragen är anonymiserade när juryn gör sitt urval.

Årets utställare i Dokfotosalongen är nu utsedda! Hela listan hittar du längst ner på den här sidan. Stort tack till alla er som har sökt till salongen!

Frågor? Kontakta fotosalong@arbetetsmuseum.se.

Årets tema

Årets tema för salongen är ”Tidsresor”. Vi lever i en tid i hisnande hastighet. I en motsägelsefull värld navigerar vi mellan revolutioner och innovationer, fakta och fejk, sammandrabbande världsbilder. Omvärlden och inte minst fotomediet står inför stora förändringar. Det är svårt att sia om hur framtiden kommer se ut om bara några år. Samtidigt ser vi ett stort intresse för vår historia.

När jag suttit och gått igenom de sammanlagt 678 bilder som skickats in till årets salong har jag verkligen blivit medbjuden på en resa. Inte bara en visuell resa i tiden, för det har varit många som gått tillbaka i sina fotoarkiv i år, utan även andra typer av resor. Jag kan inte hjälpa att förundras över hur ett fotografi och några rader text kan förflytta mig till en annan plats, en annan tid och ibland även in i människors mest privata rum, säger Josefine Höijer, intendent för Dokfotosalongen.

Som vanligt är det besökare till förra årets Dokfotosalong som fått lämna förslag till årets tema. Temat valdes ut bland över hundra inkomna förslag.

Tre stipendiater utses

Under utställningens visningsperiod utses tre stipendiater som erhåller 5 000 kronor vardera utifrån tre kategorier: Juryns pris för bästa bild/serie, Juryns pris för bästa bild/serie utifrån temat och Publikens pris för bästa bild/serie. 

Årets jury

Årets deltagare

”Bilden är omedelbar, det går inte att värja sig för den. Däri ligger dess stora vådlighet, men också dess potential som verktyg för politisk förändring. Vi tecknare som medverkar i uppropet har tagit den makten i egna händer.”

Karin Z. Sunvisson, satirtecknare och initiativtagare till Tecknaruppropet

Under namnet MOMENT 2022 publicerades tecknaruppropet i Aftonbladet i april samma år. Då hade 71 tecknare anslutit. I dag har över 200 tecknare skrivit under uppropet och bidragit med sina bilder på ämnet. Ett urval ur denna unika bildskatt visas nu på Arbetets museum, som i många år arbetat med att främja satirteckningens roll i det offentliga samtalet.

I utställningen finns en stor bredd av svenska tecknare representerade, bland dem några av våra mest folkkära. Tillsammans ger de sina perspektiv på frågan om den svenska alliansfriheten, Nato och kärnvapen på svensk mark. Resultatet är ett oförglömligt samtidsdokument fullt av vanvördig humor och djupaste allvar.

”Genom utställningen Nato på allas läppar delar Tecknaruppropet och Arbetets museum med sig av kunskapen om att bild är makt, att tecknad satir har betydelse i förändringsprocesser och att satir är en säkerhetsventil för ett öppet och demokratiskt samhälle.”

Niklas Cserhalmi, museichef

Om Tecknaruppropet


Tecknaruppropet startade 2022 och är idag en ideell förening som ger ut satirtidningen LARM. De har publicerat boken Tecknaruppropet mot kärnvapen och Nato (idag slutsåld) och även visat ett flertal utställningar om ämnet. I november 2023 startade Tecknaruppropet initiativet Bildbank för Palestina.

Love Antell

Detaljer från utställningen

”Det är någonting speciellt över att vara ung och begränsningarna som finns i det. Du kan en massa saker, men så finns det lagar och regler som stoppar dig från att använda dina kunskaper. En epa-traktor symboliserar mycket av det. Det är en bil, men inte riktigt.”

Benjamin Nørskov, i intervju med Svenska Fotografers Förbund SFF

I Sverige nyttjar tonårspojkar och flickor i åldern 15 till 18 år en svensk lag, som tillåter dem att köra bil om den kan registreras som traktor. Epa-traktorerna (officiellt kallade A-traktorer) ger ungdomarna en unik frihet och en möjlighet att leva mer oberoende av sina föräldrar. 

Epa-traktorerna blir som ett steg från barndomen till vuxenlivet. De speglar ägarens personlighet och intressen – med växlande färger, dofter och ljud precis som tonårslivet självt. Traktorerna blir ett sätt att experimentera med vuxenlivet, utan att riktigt vara där än.  

”Man ser verkligen kopplingen mellan den unge personen och fordonet. Det är deras tonårsrum på hjul”

Benjamin Nørskov, i intervju med SVT Nyheter Väst

I varje porträtt möter vi en ung människa och får en glimt av deras individuella berättelse. Mellan porträtten uppstår också en gemensam berättelse om en ungdomskultur, om en generation och om ett land. Dokumentationen är ett sätt att skildra tonåringarna och den fysiska manifestationen av epa-livet som det ser ut idag, men är också ett arkiv och en tidskapsel för kommande generationer. 

Under 4 år har fotografen Benjamin Nørskov rest över stora delar av Sverige för att träffa och fotografera epa-ägare. Nørskovs sätt att gestalta ungdomarna vittnar om den respekt han har för dem och var de befinner sig i livet. Vi möter dem i ögonhöjd och får lov att kliva in i en värld vi annars är avskurna från. Följetongen öppnar på så sätt upp ett rum för dialog och större ömsesidig förståelse i vår samtid.  

EPA Sverige invigs på Arbetets museum lördagen den 4 maj och visas till och med 1 september 2024.

Porträttbild av fotograf Benjamin Nørskov.

Om Benjamin Nørskov

Benjamin Nørskov föddes 1992 i Småland. När han var 9 år flyttade han till Danmark, där han senare tog en kandidatexamen i fotojournalistik vid Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX. 2018 fick han utmärkelsen ”Award of Excellence” i CPOY, som är världsmästerskapet för fotojournaliststuderande. I dag bor han i Århus och arbetar som fotojournalist.

Sigrid Ellesø Nielsen

Detaljer från utställningen

En berättelse om frihet om kärlek och om de som försöker hindra den. Kanske av rädsla för den.

Befrielsen är en unik utställning då den berättar om ett Könsbyte som förstördes 1983 och ett som
fyrtio år senare visar att vi kommit längre tillsammans. De mänskliga rättigheterna att få välja vem
man är och hur man vill leva har ökat. Möjligheten att kritisera och gå utöver de könsfängelser som
fångar oss har ökat. Men visst finns motstånd. Visst finns hat. Men framförallt finns människor som slåss för att friheten ska öka. Som vill befria oss från våra egna rädslor.

Befrielsen handlar om två könsbyten. Både mitt i strålkastarljuset, den offentlighet om alla kan se.
Johan Jenny Ehrenberg berättar ärligt och personligt om en resa som många gjort men sällan så
dokumenterat.

Bilder av Hatte Stiwenius från 1983 kombineras med nya bilder av Håkan Elofsson 2023. Samtal, filmer,
gamla intervjuer och nya och tal till nationen. Tillsammans blir det en berättelse inte bara om att byta
kön, att gå från man till transkvinna. Utan i grunden handlar berättelsen om något ännu större.
Om att vara könsbrytare.

En utställning om källkritik för vuxna

Arbetets museum har satt fokus på demokratifrågor sedan starten 1991. De två vandringsutställningarna Välkommen in – Kafferasten och Välkommen in – Demokrati för vuxna är en del av en större satsning som Arbetets museum gör kring demokrati och källkritik. I arbetet sätter vi fokus på att öka vår tillit till samhället, vår systemförståelse och människors kunskap att identifiera vinklade narrativ för att själva kunna förstå när vi blir utsatta för påverkansförsök. Med våra båda vandringsutställningar vill vi stärka tilliten till vårt samhälle och öka kunskapen om våra demokratiska principer. På lång sikt är målsättningen att skapa ett permanent Arbetets museums Demokratilabb på museet.

Välkommen in! – Kafferasten

Välkommen in till den lilla utställningen på temat demokrati, systemförståelse och informationspåverkan. Vid vår kafévagn Kafferasten bjuds du in till en lustfylld och informativ fikapaus mitt i arbetsdagen. Till fikat lär vi oss om hur vi blir mindre lätta att utsätta för påverkansförsök, och hur vi kan bli mer medvetna aktörer både digitalt och i verkliga livet. Allt för att värna vår åsiktsfrihet och stärka vår demokrati. Kafferasten är vår lilla utställning som kräver 5 kvm och möjlighet till el.

Välkommen in! – Demokrati för vuxna

Välkommen in! – Demokrati för vuxna är en utställning som riktar sig till människor i och utanför arbetslivet. Här kliver du rakt in i den verklighet vuxna befinner sig i. På en arbetsplats och i ett hem får du ta del av hur våra invanda beteendemönster påverkar oss när vi tar in och delar information. När vi utsätts för påverkansförsök blir vi ofta triggade. Med ökad kunskap om hur vi fungerar, kan vi bli mer medvetna internetanvändare och bättre källor för varandra. Allt för att minska risken för att falla för desinformation och vinklade budskap, och därmed stärka vårt samhälle och vår demokrati. Demokrati för vuxna är vår stora utställning som kräver 25 kvm och möjlighet till el.

Turnéinfo

Utställningarna invigs i oktober 2023. Bokning är möjlig för arbetsplatser i hela Sverige under 2023 och 2024 med eventuell förlängning.

Bokning

Vill du visa en av våra utställningar på din arbetsplats? Kontakta demokratiturne@arbetetsmuseum.se.

Med utställningarna följer:

Kostnad

Ingen hyra, ni betalar frakten till nästa visningsplats. All frakt beställs via turnéansvarig på Arbetets museum.

Visning av utställningen

Förfrågningar om föreläsningar eller visningar av utställningen mailas till projektledare Carina Milde.

Utställningen är producerad av Arbetets museum i samarbete med TCO, LO, Region Östergötland och Norrköpings kommun, och har tagits fram med hjälp av referensgrupper från olika yrkeskårer runt om i Sverige. Projektet finansieras av Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF.

Detaljer från utställningen

Fotograf Ristenstrand

En utställning om källkritik för barn

Med hjälp av vännerna i Bamses värld inspireras barn, unga och vuxna att reflektera över den information de nås av både i skolan och i hemmet.

Om utställningen

Du som besökare får följa med Bamses vänner i en spännande berättelse där Bamse har anklagats för ett brott han inte begått. Någon säger en massa elaka saker om Bamse, och det är upp till besökarna att ta reda på vem som ligger bakom ryktena. Bamse och hans vänner behöver hjälp av besökarna att förstå om informationen de möter är sann eller falsk. Till vår hjälp finns en verktygslåda med frågor:

Med hjälp av Brum, Nalle-Maja och Teddy får barnen lära sig att ställa de källkritiska frågorna Vad, Vem och Varför. Nina Kanin visar en bildkälla, en sakkälla, en textkälla och en muntlig källa som ska hjälpa dem att förstå vad som egentligen är sant, och vem som har spridit ryktena om Bamse.

Utställningen guidar besökarna genom en berättelse där de ges möjlighet att på ett lekfullt sätt testa sin källkritiska förmåga. Med hjälp av källkritik kan barnen hjälpa Bamse att hitta den verkliga boven i dramat.

Bamses källspanare på turné

Med stöd från Svenska Postkodstiftelsen har Bamses källspanare åkt på turné till folkbibliotek runt om i Sverige. Turnén för 2024 är nu fullbelagd men utställningen går fortfarande att boka under 2025 och 2026 där biblioteken själva står för fraktkostnader.

Till utställningen följer ett marknadsföringskit, ett pedagogiskt kit med workshopmaterial och lärarhandledning för bibliotekspersonal samt lärare och skolbibliotekarier.

Turnéplan

För kontakt och bokning av utställningen:  bamse@arbetetsmuseum.se.

Ska din skola besöka utställningen? Se filmen tillsammans i klassrummet först:

Utställningen skapas av Arbetets museum med stöd från Svenska Postkodstiftelsen i samarbete med Story House Egmont samt Biblioteksutveckling Östergötland.

Detaljer från utställningen

Foto: Gryt Film

För nyfikna unga besökare

Ta klassrummet till arbetets museums utställningar

Välkomna att undersöka och utforska våra utställningar tillsammans med barn och elever!

”Ufo-arkivet har helt klart väckt något hos oss på museet. Vi fångades av sökandet efter fakta och passionen hos människorna som arbetar där”

Johanna Haverlind, utställningschef

Fenomenet, filmen och världens största ufo-arkiv

Allt började med ett arkiv i en källarlokal. Ett verklighetens Arkiv X som blev startskottet för årets stora svenska äventyrsfilm. Ufo-arkivet – eller Archives for the Unexplained (AFU), som det egentligen heter – grundades i Södertälje år 1973 och flyttade till Norrköping 1979. I dag samlar arkivet omkring 75 000 rapporter om ufo-observationer från världens alla hörn.

Den nya utställningen på Arbetets museum skapas i samarbete med Archives for the Unexplained och filmkollektivet Crazy Pictures i Norrköping. Crazy Pictures ligger bakom den uppmärksammade storfilmen UFO Sweden, som inspirerats av arkivet och hade Sverigepremiär julen 2022.

Precis som i UFO Sweden spelar Norrköping en viktig roll i utställningen. Här kan du utforska ufo-observationer från trakten och titta närmare på rekvisita och bortklippta scener från filmen. Du får lära känna personerna bakom arkivet och veta mer om hur arbetet med att kritiskt granska UFO-rapporter går till. Allt varvat med en stor dos av både nostalgi och mystik.

Utställningen ”UFO Norrköping” är producerad av Arbetets museum och visas den 11 mars 2023–2 mars 2025.

Om Archives for the Unexplained (AFU)

I 16 olika lokaler, de flesta i källarutrymmen, i utkanten av Norrköping ligger stiftelsen Archives for the Unexplained (”Arkivet för det oförklarade”) som är världens största specialiserade ufo-arkiv, enligt stiftelsen.

Arkivet omfattar bibliotek med 4 000 hyllmeter med 37 000 titlar och 75 000 originalrapporter om ufo-observationer, cirka en miljon tidningsklipp, 500 rullband och 10 000-tals foton och illustrationer.

Här finns också den nationella föreningen UFO-Sveriges rapportcentral, dit allmänheten kan ringa in observationer av okända fenomen på himlen. Hit inkommer omkring 200–300 rapporter varje år.

Källa: Stiftelsen Archives for the Unexplained (AFU)

Om Crazy Pictures


Norrköpingsbaserade Crazy Pictures är ”filmkollektivet med en förkärlek för omöjliga projekt”, som de själva beskriver det. Kollektivet träffades på gymnasiet och blev snabbt en självklar konstellation då de insåg att de delade samma dröm – att få skapa film. År 2008, direkt efter studenten, startade kvintetten det företag som idag är Crazy Pictures.

Kollektivets framgång startade på YouTube där de med kortfilmsserien ”Poesi för fiskar” blev en av Sveriges största Youtubekanaler. Gruppens första långfilm ”Den blomstertid nu kommer” släpptes 2018. Filmen fick 110 000 biobesök i Sverige och har nu sålts till över 100 länder.

Crazy Pictures senaste långfilm, UFO Sweden, hade biopremiär i julas. Den blev trefaldigt guldbaggenominerad och har hittills sålts till över 80 länder.

Illustration: Kieran Gabriel

Detaljer från utställningen

Foto/video: Fotograf Ristenstrand